Yhteenveto

Nuori yleisö on monikielistä, joustavaa ja hallitsee digitaaliset alustat täydellisesti. Nuori yleisö ei ole kiinnostunut painetuista lehdistä, joista voi lukea eilisen uutiset tai lineaarisista TV-lähetyksistä, jotka tarjoavat tiivistelmän vuorokauden uutisista. Nuori yleisö ei tilaa päivän lehteä.

Nuori yleisö kuluttaa uutisia, joilla on merkitystä globaalissa kontekstissa, jotka käsittelevät tulevaisuutta ja joilla on tekninen perusta.  He lukevat siitä mihin maihin on turvallista matkustaa, miten neuvotella palkasta tai miten asuntolainamarkkinat kehittyvät.

Media-alan konkarit Jens Berg ja Sami Kallinen ovat kehittäneet työkalun, jonka avulla he ovat kartoittaneet millaisia uutisia nuori yleisö (18-34) seuraa. Työkalun avulla he ovat käyneet läpi 46 000 uutisartikkelia 29 eri uutismediasta, ja tulokset ovat luettavissa raportissa Nuoret ja uutisaiheiden valinta.

Maailmassa on jatkuvasti kysyntää hyvistä tarinoista, laatujournalistiikasta sekä mielenkiintoisesta sisällöstä. Haasteena on saada yleisö ja tarinat kohtaamaan.

Raportti löytyy toistaiseksi vain PDF-muodossa.

Julkaisutiedot

Kirjoittajat Jens Berg, Sami Kallinen
ISBN 978-952-7273-13-5
Grafiikka Sami Kallinen / Sebastian Dahlström

Kirjoittaja(t)

Jens Berg

JENS BERG on viimeisen 20 vuoden aikana tehnyt lähes kaiken mahdollisen suomenruotsalaisen journalismin saralla. Hän on työskennellyt toimittajana, kirjoittajana, tuottajana ja juontajana radiossa, televisiossa, sekä digitaalisissa julkaisuissa ja sanomalehdissä.

Vuosien 2003 ja 2017 välisenä aikana hän on toiminut useissa eri johtotehtävissä Svenska Ylen ja KSF Median sisällä.  Hän oli ohjelmapäällikkönä silloin, kun suomenruotsalainen TV-kanava luotiin, ja on lisäksi toiminut ja fakta- ja fiktio-osaston sisältöjohtajana sekä virkaatekevänä johtajana Svenska Ylellä.

Yleltä Berg siirtyi Hufvudstadsbladetin päätoimittajaksi, josta myöhemmin siirtyi KSF Median kehitysjohtajaksi ja toimitusjohtajaksi. Vuonna 2017 Berg päätti jättää työn toimitusjohtajana taakseen seuratakseen pitkäaikaista unelmaansa: oman yrityksen perustamista.

Hänen yrityksensä Montem on erikoistunut viestintään, johtamiseen ja mediaan.

Sami Kallinen

SAMI KALLINEN tutustui digitalisaatioon hakkeroimalla niin kutsuttuja 8-bittisiä tietokoneita 1980-luvun alussa. Hän on kokenut johtaja, jolla on kolme supervoimaa: tietokoneet ja tekoäly, innovatiivinen johtajuus sekä media.  Hänelle yhteiskunnan muutos antaa vahvistuksen siitä, että kaikki on softa, ja muutokset, joita koemme ovat ensisijaisesti kulttuurisia.

Kallinen, joka on ohjelmoinut 1980-luvulta saakka, perusti ensimmäisen ammattimaisen, digitaalisen toimituksensa 25 vuotta sitten.  Sen jälkeen hän on työskennellyt Yleisradiossa kymmenen vuoden ajan aluksi radio- ja TV-tuottajana ja myöhemmin Svenska Ylen nettitoimituksen johtajana. Viimeisinä vuosinaan Yleisradiossa hän vastasi koko Ylen digitaalisesta kehittämisestä. Yleisradiolta Sami Kallinen siirtyi kahdeksi vuodeksi työskentelemään KSF Medialle, missä hän vastasi digitaalisesta kehityksestä ja tekniikasta.

Nykyisin Sami Kallinen työskentelee yrittäjänä yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa yrityksessä 8-bit-sheep.