På bilden poserar Kjell Herberts, Anne Suominen och Ted Urho på ett av Agendas välbesökta språkmingel.

Det har varit ett intensivt, händelserikt och spännande halvår för tankesmedjan Agenda. Under årets första kvartal publicerade vi inte mindre än tre rapporter. Året har dominerats av en fallen regering, två val och sist men inte minst regeringsförhandlingarna. Det har varit en spännande tid och ute på fältet har efterfrågan och intresset för att diskutera samhällsfrågor varit mycket högt.

De unga och valet av nyhetsmedier

Årets första rapport handlade om hur den unga publiken konsumerar nyheter, skriven av Jens Berg och Sami Kallinen, två ledande profiler inom det finlandssvenska mediefältet. Berg har bland varit innehållschef på Svenska Yle samt chefredaktör på Hufvudstadsbladet, medan Kallinen har lett det digitala utvecklingsarbetet på både Yle, Svenska Yle och KSF Media.

Rapporten lanserades inför en publik på närmare 120 journalister under Mediespråk 2019 på MS Mariella. Innehållet genererade stort intresse och ledde till artiklar och opinionstexter i bland annat Hbl, Åbo Underrättelser, Vasabladet, Österbottens Tidning, Studentbladet och Läraren samt i Svenska Yles tv- och radionyheter.

Fullt hus på Kåren i Åbo då Jens Berg presenterade resultatet av rapporten om Unga och valet av nyhetsmedier.

Rapporten väckte intresse runt om i Svenskfinland och det ordnades lokala diskussionskvällar i Jakobstad, Vasa, Ekenäs och Åbo. Vid träffarna presenterade Jens innehållet och tillsammans med lokala representanter för Svenska Yle, lokaltidningar samt den unga publiken diskuterades frågan hur det finlandssvenska mediefältet borde utvecklas under de kommande åren. I Åbo deltog en hel klass gymnasiestuderande och diskussionstillfället i Ekenäs sändes även live på Facebook, där streamen nådde en publik på närmare 1300 personer.

Delningsekonomin i Norden

Årets andra rapport lanserades samma dag som regeringen Sipilä lämnade in sin avskedsansökan. Detta till trots var lanseringslunchen på Hörnet i Helsingfors var välbesökt och rapporten syntes i Hbl, Vbl och i Yle Vega. En av de saker som skribenten Mats Nylund (Arcada) tog fasta på var att delningsekonomi inte bara är något som gäller storstäder utan även i allra högsta grad landsbygden. Med fokus på just den frågan ordnades ett diskussionstillfälle i Ekenäs där representanter från Raseborgs stad, näringslivet och kultursektorn deltog.

Rapportens skribent Mats Nylund (Arcada) blir intervjuad av SPT i samband med lanseringen.

Som ett nytt grepp att skapa diskussion publicerade Agenda en egen artikel om delningsekonomi.

Som att åka rulltrappa åt fel håll

Årets tredje rapport har också varit tankesmedjans mest omfattande det här året. Vi frågade över 1100 finlandssvenskar hur de ser på bland annat det svenska språkets ställning i Finland just nu, diskriminering och benägenhet att flytta utomlands på grund av språkklimatet så som det var under regeringen Sipilä. Analysen sammanställdes av forskaren och sociologen Kjell Herberts (ÅA) som var förvånad och imponerad över mängden öppna svar som kom in. Tydligt är att finlandssvenskarna oroar sig för hur framtiden ser ut, och inte räds att skriva om saken.

Rapporten lanserades i Vasa i slutet av mars och genererade stort medialt intresse med både artiklar och opinionstexter i Hbl, Vbl och på svenska.yle.fi. Över 150 personer deltog i de språkmingel som tankesmedjan ordnade i Vasa, Helsingfors, Åbo och Borgå. I språkminglen deltog även kända finlandssvenska profiler som Anna-Maja Henriksson, Kjell Herberts, Anne Suominen, C-O Tallgren, Stefan Wallin och Torbjörn Kevin.

Anna-Maja Henriksson kommenterar Kjell Herberts rapport ”Som att åka rulltrappa åt fel håll” i Vasa under ett av de välbesökta språkminglen.

Intresset för den tryckta rapporten har varit så stort, att den första upplagan tog slut. För att ge den riktigt intresserade ännu mera kunskap och analys satte sig Kjell Herberts och undertecknad ner och spelade in Agendapodden, en podcast i fyra delar där vi går igenom resultatet valkretsvis.

Stefan Wallin talar medan C-O Tallgren lyssnar under ett språkmingel i Åbo.

För att innehållet även skulle nå yngre finlandssvenskar gjordes en some-video i samarbete med Eva Lingon. Sex unga, finlandssvenska profiler läste in berättelser om diskriminering som kommit in via de öppna svaren i enkäten. Videon publicerades under rubriken #FinlandssvenskVardag på Youtube, Facebook och Instagram.  Videon, som även textades till finska, fick stor genomslagskraft: på Facebook nådde den över 40 000 personer och på Instagram nådde den över 38 000. Den finsk-textade versionen nådde på Facebook över 12 000 personer och på Instagram över 3000 personer.

Agenda och sociala medier        

Under år 2019 har tankesmedjan aktivt jobbat på att utveckla sin närvaro på sociala medier. På Facebook har Agendas konto nu över 500 följare, vilket betyder att vi mer än fördubblat mängden Facebook-följare under första halvan av 2019. Instagramkontot grundades i februari och har över 260 följare.

En annan Facebook-framgång var verksamhetsledarens kolumn För vems skull är Finland tvåspråkigt? som lästes av över 6000 personer och kommenterades flitigt. Texten var en personlig reflektion efter ett möte om Finlands tvåspråkighet där en företrädare för Finskhetsförbundet ondgjorde sig över hur rikssvenska affärsmän har en orättvis fördel då de får tala sitt modersmål i Finland, men finländska affärsmän vice versa inte har den fördelen i Sverige…