Delningsekonomin blomstrar över hela världen och stora företag som Uber och Airbnb gör det lättare och billigare för dig att delta. I tankesmedjan Agendas rapport om delningsekonomin belyser skribenten Mats Nylund fenomenet och förklarar samtidigt var Finland halkar efter.

Nylund lyfter upp tio olika punkter som han anser att man bör åtgärda för att delningsekonomin ska kunna blomstra i Finland på samma sätt som i grannländerna. Det är dags att anpassa sig till förändringarna som kommer.

Om du någonsin har åkt med Uber, sålt kläder på tori.fi eller hyrt boende via Airbnb, så har du aktivt deltagit i delningsekonomin. Grattis, just du hjälper Finlands ekonomi blomstra.

Det är inte bara bra för ekonomin. Delningsekonomin ger dessutom Finland chansen att tänka om och inte bara fortsätta på samma sätt som vi har gjort i årtionden.

Uber – från paria till vardaglig tjänst

Ett bra exempel är Uber, som kom till Finland i slutet av 2014. Under bolagets två första verksamma år rapporterades det varje vecka om hur finska den regeringen försökte stoppa Uber.

Polisen satte upp razzior där målet var att hitta Uberchaufförer och bötfälla dem. Chaufförerna hade också svårt att behålla pengarna de tjänade in.

Till slut gav Uber upp. Året var 2017 och i samma veva drog diskussionen om en ny taxilag gång i Finland. Hittills hade reglerna varit väldigt strikta då det kom till frågan om vem som fick köra taxi och hur många taxilicenser som delades ut per år.

I och med att Uber utmanade det gamla sättet öppnades det upp en möjlighet till förändring. Idag kan vem som helst skaffa sig tillstånd att köra taxi då regleringen luckrats upp.

Många vanliga taxin kör även för Uber.

Om att våga visa vägen

Penn Jillette, magiker, skeptiker och early adopter brukar säga att världen hela tiden blir bättre medan människor hela tiden tror att den blir sämre.

Futuristen Ray Kurzweil brukar tala om en framtid då vi inte längre äger något. De flesta futurister är överens om att en sådan tid är på kommande.

Varför äga en bil som du kör själv, då det räcker med en applikation där du beställer en skjuts som några minuter senare plockar upp dig, kör dig dit du ska och kör sedan vidare för att plocka upp nästa person.

Magikern Penn Jillette. Foto: Gage Skidmore.

Det är lite som fenomenet med stadscyklarna i Helsingfors. Om du bor inom området där cyklarna är tillgängliga finns det egentligen ingen orsak att äga en egen cykel längre.

Däremot sker inte all förändring genast. Då Uber äntligen kom tillbaka till Finland efter att den nya lagen trätt i kraft förnyades konceptet. Mellan åren 2014 och 2017 erbjöds enbart Uber POP i Finland. POP var den delen av applikationen där en privatperson använder sin egen bil för att köra dig dit du ska.

Inte heller efter reformen var den modellen tillåten i Finland, så Uber slopade POP i hela Europa eftersom att det bara skapade problem för dem. Istället lanserades man tjänsten Uber X, som i Finland betyder det att du måste ha taxilicens och att bilen du kör måste vara registrerat som ett arbetsfordon.

Det finns ytterligare bestämmelser om bilen också. Den måste vara under tio år gammal, ha fyra dörrar och minst fyra platser för passagerare. Man är dessutom tvungen att ta hand om bilen och den får inte ha några stora kosmetiska problem.

Så fungerar det praktiskt

Utöver Uber X lanserades även Uber Black i Finland. Det är en tjänst med lite finare bilar och är plattformens försök att locka erfarna chaufförer att börja köra för dem.

Man märker också att Ubers taktik fungerar. Det är inte ovanligt att det till exempel är en traditionell taxibil som hämtar dig då du beställt en Uber. Då handlar det ofta om en egenföretagare som efter sitt skift bestämt sig för att ännu köra Uber i några timmar.

För att fixa skatterna i Finland behöver du ett företag. På det sättet är du inte en arbetstagare, utan du är din egen chef som sköter jobbet via Uber. Precis som många taxichaufförer är egenföretagare under ett paraplybolag, som till exempel Lähitaksi eller Taksi Helsinki

Inte bara skjutsar i framtiden

För tillfället är traditionella skjutsar den enda tjänsten Uber erbjuder i Finland. I USA har företaget däremot infört flera andra tjänster, som Uber Eats. Det fungerar på samma sätt som Wolt eller Foodora, där Uberchaufförer mellan åkningar kan plocka upp mat och leverera den till kunderna. För chauffören fungerar det som en extra inkomstkälla ifall man inte råkar ha en kund.

Bekant logotyp för den hungrige.

För ungefär ett år sedan köpte Uber också företaget Jump, som i USA driver ett liknande koncept som stadscyklarna i huvudstadsregionen. Ett annat intressant företag på den här fronten är företaget Voi, som erbjuder elektriska sparkcyklar.

Företaget fungerar på samma sätt som stadscyklarna, den enda skillnaden är att man i stort sett kan lämna dem var som helst. Det finns inte heller några laddningsstationer utan företaget erbjuder lön till privatpersoner som tar hem sparkcyklarna på natten och laddar dem. Ett smart sätt för att finansiera sitt åkande.

Förutom de få exempel som nämns i den här artikeln finns det otaliga sätt att delta i delningsekonomin. Det finns företag som köper och säljer använda telefoner, företag som hyr ut campingutrustning och tillochmed de som erbjuder skjuts alldeles gratis om man är på väg åt samma håll. Som att lifta via internet.

Att delta i delningsekonomin är alltså väldigt lätt. Så vad väntar du på? Dags att själv ta ett dopp i delningsekonomins fantastiska värld.

Tony Pohjolainen